dinsdag 14 juni 2011
De grote doorbraak
De grote doorbraak komt er een goed jaar na de ITMA-tentoonstelling in Rijsel. In 1952 vraagt de Koninklijke Textielfabrieken Nijverdal-Ten Cate, de grootste Nederlandse weverij op dat moment, een offerte voor een levering van 800 weefgetouwen. Daar krijgt Picañol de kans om te bewijzen wat het kan tegenover de toenmalige ‘gevestigde waarden’. Dankzij de technische samenwerking van Jaimé Picañol en Joseph Vermandere kan aan de speciale wensen van Ten Cate voldaan worden. Na overleg tussen de ingenieurs van Picañol en de mogelijke nieuwe klant wordt het getouw herwerkt en ontstaat er in korte tijd een gewijzigde President. Een aantal van deze machines worden in Nijverdal-Ten Cate op proef geïnstalleerd om ze uitvoerig te testen tegenover deze van de concurrentie. Dankzij de vele bezoeken en de samenwerking met het T.N.O. (Technisch en Natuurwetenschappelijk Onderzoek) te Delft wordt een speciale kambeweging ontworpen. Door het toepassen van de trapsgewijze kruising of ‘trittelering’ is men erin geslaagd om hemdenpopeline een speciaal karakter te bezorgen. Het toeval wil dat deze nieuwe machines starten met het nummer 4711 wat hen bekend maakt als de ‘eau de cologne’ serie. Op basis van de testresultaten beslist Nijverdal-Ten Cate om een bestelling van 800 getouwen te plaatsen bij Picañol. Naast de technische en commerciële aanpak is er ook nog een niet te verwachten element dat heeft meegespeeld, namelijk het feit dat beide partners dezelfde taal spreken! Tegen 1961 zal Picañol maar liefst 2500 getouwen aan Ten Cate leveren.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten